Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 november 2011

Wat bepaalt je toekomst?

Toekomst

We dromen vaak over de toekomst. Soms over ons leven, een jaar later. Of nog veel verder...
Hoe zal het leven dan zijn? Van jezelf, maar vaak ook: hoe zal de wereld er dan uit zien?
Vragen te over. Neem nu het jaar 2000, dat moest een magisch jaar worden:
geen auto's meer, maar zwevende vervoersmiddelen, we zouden op de maan wonen en noem maar op. Is het tegengevallen dat het niet zo ver gekomen is? Ik weet het niet. Er zijn genoeg andere ontwikkelingen geweest. Neem de telefoon. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje, een telefoon waar je overal mee kunt bellen en vaak ook nog veel meer. SMS-en, Twitteren, Filmpjes bekijken etc.
Ik moest hier aan denken toen ik deze site bezocht:

http://datschrijvendemeisje.wordpress.com/

Hier worden een aantal ontwikkelingen voorspeld:
  • Een chip in je arm waar je gegevens op staan. Geen portemonee meer nodig.
  • Even een dagje op vakantie...is over 20 jaar mogelijk met een holografisch apparaat.
    Dan waan je je op een tropisch eiland! Terwijl je op kantoor zit.
  • Apparaten worden bestuurd met je hersenen.
Leuk bedacht allemaal, maar je kunt je voorstellen dat er niet alleen voordelen aan deze ontwikkelingen kleven. Zo moge duidelijk zijn uit mijn gedicht / reactie:

Hoe vaak
Heeft een gedachte
Geen kronkel
Wens je iets of iemand
Iets heeeeel ergs toe?
Stel je dan eens voor
Wat de apparaten
Onbedoeld gaan uitvoeren!
Steekt een electrisch mes
Een medeweggebruiker neer
Terwijl je zelf
Ook wel fout was
In het verkeer
Nee, het wordt echt link
Als zo veel vanzelf gaat
En kost het juist
Heel veel moeite
De troep weer
Op te ruimen.


Ik praat geen angst aan hoor, maar bezie het allemaal een beetje kritisch en neem het met een korreltje zout. Bij sommige voorspellingen ga ik glimlachen, andere verwerp ik.
Waar zien we elkaar over pakweg 25 jaar? Kunnen we elkaar overal zien via een implantaat-scherm? Bent u lezer dan nog wel op aarde of zweeft u rond in de buurt van jupiter?
Is het niet beter een paar realiseerbare dromen te verwezenlijken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten