Totaal aantal pageviews

donderdag 27 december 2012

Zie ik er brood in..?

Vandaag las ik
dat een dichter
was heengegaan
Afgelopen zondag al
het was me
in mijn levensdrukte
geheel ontgaan

Lehmann schreef verschillende soorten gedichten.
Op het internet viel deze me op:
Een strofe...

Vogels

Zeevaarders wilden altijd vogels
Sumeriërs brachten naar de kaden
van Ur de pauwen van de Indus...

Ik bedacht het volgende:


Een zeevaarder koos
het ruime sop
maar wist niet waarheen
Hij volgde allereerst
de vissen
maar zij doken onder
Dat dus niet
- de boot zou water maken...
Zo volgde hij de vogels
doch zij wiekten
naar omhoog
Ook dat maar niet
- de golven grepen hem tijdig
Toen volgde hij de wind
en hees de zeilen
Een orkaan rukte het doek
aan stukken
en wierp het schip
bijna op de rotsen
- dat moest dus anders
Hij reefde de zeilen
en hield koers
Met het kompas
en het roer
zette hij koers
naar de haven
Hij kon alleen
de sterren volgen:
geschapen naar
Zijn Hand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten