Totaal aantal pageviews

donderdag 22 december 2011

Sorry zeggen of water bij de wijn, het compromis is wellicht beter


Een conflict of verschil van mening geeft spanning. Dat heeft een nadelige invloed op de resultaten in de toekomst. Neem nu het conflict bij Ajax. Niemand wordt daar beter van.
Als zelfs supporters er zich vreemd van gaan gedragen; met de gevolgen van dien, dan lijkt het me goed als iedereen nog eens terugkijkt en nadenkt over een compromis.
Om de kloof tussen beide pertijen te overbruggen, zal men toch stappen naar elkaar moeten zetten. Een neutraal persoon ( mediator) kan ook nog fungeren als katalysator.
Wie bouwt de brug of draagt in ieder geval het materiaal aan of komt met een constructieplan?
Ik schreef het volgende over een brug in een conflict:

Een brug is
een stap vooruit
voorzichtig
een eerste pas
richting de ander
kijken of het
niet breekt
Juist die ander
moet bereid zijn
de hand
toe te steken
niet mee te vallen
Samen verder
over en weer

Laat gebeuren waar wij Hollanders goed in zijn. Water bedwingen door dijken en bruggen èn tot overeenstemming komen via het poldermodel.

1 opmerking:

  1. Prachtig gedicht (: En ik ben het helemaal met je eens. Helaas zijn conflicten niet altijd te voorkomen, omdat toch ieder mens net weer een beetje anders in elkaar lijkt te steken.

    Ik heb trouwens een brutale vraag: zou ik weer tussen jouw blog-lijst mogen staan?

    Lieve groetjes,
    Iris Anastasia.

    BeantwoordenVerwijderen