Totaal aantal pageviews

vrijdag 17 juli 2015

Weten van nabij...

Kent u uw buren? Vast wel beter dan mensen van verderop
in de straat of in een andere wijk in uw woonplaats.
Bent u nieuwsgierig naar sommigen van hen?
Vast wel als zij bijvoorbeeld in een paleisje wonen
aan de rand van een bos, of in een krot van een huis.
Vragen die bij mij boven kwamen toen ik over de dijk
langs de IJssel fietste. Als je daar dan prachtig woont,
waar leen je dan je kopje suiker? Waarschijnlijk bij het
dichtstbijzijnde huis. Maar toch is dat vaak juist
niet zo, want hemelsbreed zal dat vaak ook juist die
woning zijn die aan de overzijde ligt. Maar ja, de rivier
ligt daartussen en om nu toch de boot te nemen...
Ik denk zelfs dat men elkaar nauwelijks kent, want
dezelfde rivier is hier provinciegrens en ligt er ook
aan die kant een andere stad. Gelden daar
gebruiken en gewoontes? Hoegenaamd niet denk ik
bijna zeker te weten.
Stel dat u op een berg woont en u zit 's avonds naar
buiten te kijken. U ziet plots een lichtje schijnen
op de berg aan de andere zijde van het dal. Bij mij
zou de nieuwsgierigheid wel gewekt zijn en zou ik
op een vrij moment er overdag eens heen lopen
of in geval van grotere afstand er eens heen rijden met
de auto.
Van de mensen in de buurt hoef ik eigenlijk niet veel
te weten, het zal me eigenlijk toch worst zijn.
De buurtgenoten zullen hier ooit wel met een reden
zijn komen wonen. Werk van de man of vrouw, of
dan zeker de school voor het kind. Of lekker dicht
bij de winkels of bushalte. Ach voordelen te over
om in mijn straat te wonen. Het stemt mij
gelukkig. Maar nieuwsgierig ben ik wel geworden
naar hen daar op de berg of aan de overzijde
van de rivier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten